Ezt a blogot 2010. szeptember 11-én ünnepélyesen bezártam.

Ha továbbra is kíváncsi vagy életem alakulására, ITT követheted.

Köszönöm az eddigi figyelmet!



2008. augusztus 22., péntek

Hol,miért,mennyit is tanulok?

Nos,bizonyára sokatok érez még ködfelhőt az agyában amikor arra gondol hol,miért,hogy is vagyok én kint.
Elmesélem az egészet.
Az egész úgy kezdődött,hogy 11. osztály elején felvetődött bennem az ötlet, milyen is lehet vajon külföldön tanulni valahol. Keresgéltem neten, kérdezgettem embereket, míg végül Kati néni, a különangol tanárnénim megjegyezte, hogy az ő keresztfia Costa Ricán tanul egy ösztöndíj jóvoltából. Felvettem vele a kapcsolatot, Ő pedig segítőkészen eljuttatott a gyökerekig.
A United World Colleges (Egyesült Világi Iskolák) jelenleg 12 iskolát foglal magában (de ez a szám pár évente növekszik) szerte a világon,de tényleg: Ezekben az iskolákban angolul zajlik a 2 éves oktatás és a világ minden tájáról érkeznek diákok, ösztöndíjakkal többnyire. Az iskola névleges célja megismertetni a diákoknak egymás kultúráját,megtaníttatni elfogadni egymást és határozott, lehetőleg művelt világpolgárokat nevelni. A diákok céljai mindemellett elvégezni a Nemzetközi Érettségit ( International Baccalaureate)a 2 év alatt, amit mindenhol elfogadnak a világon. Mi lesz akkor az itthoni érettségivel? Elvileg nem kell,de azért a magam megnyugtatására jó volna megcsinálni.
Hogyan választják ki a diákokat? Magyarországon a főleg öregdiákokból álló EVIME (Egyesült Világi Iskolák Magyarországi Egyesülete) az, aki fáradhatatlan önkéntesmunkával válogatja minden évben a több száz jelentkező közül ki a 4-5-6 nyertest, attól függően,hogy mennyi ösztöndíjfelajánlást kapnak a UWC iskoláktól, illetve mennyi pénzt sikerült összeszedniük 1%okból, adományokból valamint saját zsebekből. Ezúton is szeretném megköszönni nekik a belém ölt munkát! Remélem nem fogjátok megbánni :)
Ebben az évben 5 ember kapott az ő döntésük alapján 100%os ösztöndíjat: Vágvölgyi Szabolcs - Kanada, Kiss Adrián - Norvégia, Szakál Ádám - Wales, Pjezcka Krisztina - Szingapúr (az első magyar) valamint Hoór Dorottya - Olaszország.
És én? Nos, az úgy volt,hogy az olaszországi iskola meghirdetett külön 5 fizikus ösztöndíjat "Közép és Kelet-Európa valamint a fejlődő országok" diákjai között. Erre ajánlott engem az EVIME a szóbeli forduló után, amikor is nagyon tereltem a szót az eddig elért versenyeredményeimre. Ezek után megszűnt a versengésem az akkor még kb 160 magyar diák ellen, mert megpályáztam a fizikus ösztöndíjat és a 2 üti egymást. 40 diák pályázott 23 országból. Sikerült! A kiválasztott 5 kocka az alábbi országokból származik: Albánia,Bangladesh,Szerbia,Vietnám én meg ugye Hungary. Jah,amúgy azt mondják én vagyok az első magyar, akinek ez sikerült. Tulajdonképpen csak annyi különbség van Dorka ösztöndíja és az egyém között, hogy emelt szinten kötelező tanulnom a fizikát valamint majd lesznek állítólag kötelező foglalkozásaim a Trieszti Kutatólaborban. És ismét köszönet az EVIMÉnek a közvetitésért és az informálásért.
Pár szó az iskolámról: United World College of the Adriatic (UWCAD) a neve. Trieszt és Monfalcone között található Duinoban, az Adriai-tenger észak-keleti partján a Szlovén határtól egy köpésre. 200 diák van 80 országból.Van egy magyar másodévesem Gyenis Réka személyében.(azaz egy évet járunk oda közösen) Ez az egyetlen UWC iskola, aminek nem zárt a campusa, tehát a diákok szállásai (8 rezidencia) szétszórva vannak a faluban, nincsenek elkerítve. 6 tantárgyat kell választanunk (3 emelt, 3 alap szinten), aki nagyon elszánt az választhat 7et is.Az olasz mindenkinek kötelező, meg a saját anyanyelve is és ajánlott az angol is. A magyart nem igazán értem, mert nincs magyartanár a suliban, de abból is kell érettségiznem.Egy magnó lesz az ellenfelem. Én valószínűleg az alábbi felállást fogom választani: emelt: Fizika,Matek,Olasz alap: Angol,Magyar,Közgazdaságtan
Jah és mellesleg azt mondják jóval több a csaj, mint a fiú :P
Végezetül, ha valakinek felkeltettem az érdeklődését és jobban bele akar mászni a témába írok pár linket.
Evime honlapja: www.evime.hu
Videó a sulimról: http://www.youtube.com/watch?v=JZaLHJ6P0rM
Pár magyar szó a sulimról: http://www.evime.hu/adriatic.html
Iskolám honlapja: www.uwcad.it
UWC honlapja: www.uwc.org

2 megjegyzés:

Dorka írta...

Jó, hogy neked volt türelmed mindent leírni, bár így lehet h nem kell annyi kérdésre válaszolnod:) Jaa, egyébként nagggyon rosszul esett h én vagyok az utolsó az ösztöndíjasok felsorolásában:)))))
Remélem tudsz jönni időben, de ha nem akkor se keseredj el, mire kiérsz felderítem majd a terepet:)Addig is jobbulást neked, a népviseleten ne aggódj, lehet élni nélküle.

Ui: Egyébként beszéltem a szüleiddel telefonon. Nagyon aranyosak voltak.

Simon Attila írta...

Szabad copyrightolni a szerzeményem.
Te nem az utolsó vagy, hanem a csattanó:)
Tudok:P
Népviseletem vsz nem lesz, ellenben szereztem árpádsávos hátterű, nagymagyarországos pólót birodalmi sasokkal:D Najó azt épp nem, de 1-2 nemzeti cuccot beszereztem (zászlót, kitűzőt, pólót, unicumot stb....)
Te miket hozol, ami jellegzetesen magyar?